Autor ormus 0

Yin Yang

Koncepcja Yin Yang  spojrzenie na naturę od starożytnych Chińczyków. Starożytni obserwowali różne przeciwstawne i powiązane ze sobą zjawiska naturalne w przyrodzie. Takie jak niebo i ziemia, słońce i księżyc, dzień i noc, zimno i upał, mężczyźni i kobiety, w górę i w dół itd.w filozoficzny sposób myślenia.

Yin i Yang są wymienione w Yi Chuan już w Okresie Wiosny i Jesieni oraz w Tao Te Ching Lao Tzu. Teoria przeniknęła do wszystkich aspektów tradycyjnej kultury chińskiej. W tym religii, filozofii, kalendarza, medycyny chińskiej, kaligrafii, kontemplacji architektonicznej i wróżbiarstwa.

Teoria yin i yang w tradycyjnej medycynie

Teorie w medycynie chińskiej jest prostą i spontaniczną starożytną dialektyką materialistyczną, która rozpoznaje ruch i zmiany wszystkich rzeczy we wszechświecie na podstawie prawa jedności przeciwieństw.

Starożytni naukowcy medyczni zastosowali teorię yin i yang w dziedzinie medycyny, aby wyjaśnić funkcje fizjologiczne oraz zmiany patologiczne ludzkiego ciała oraz ukierunkować diagnozę kliniczną i leczenie, które stało się jedną z podstawowych teorii medycyny chińskiej. .

Pierwotne znaczenie yin i yang jest bardzo proste, wskazując, że słońce jest skierowane do tyłu, twarzą do słońca jest yang, a twarzą do słońca jest yin, a później rozciąga się na zimną i ciepłą pogodę, w górę i w dół, w lewo i w prawo , kierunki wewnętrzne i zewnętrzne, niepokój i spokój w stanie ruchu.

Starożytni chińscy filozofowie zdali sobie wtedy sprawę, że wszystkie zjawiska w świecie przyrody są wzajemnie przeciwstawne i oddziałują na siebie.

Użyli pojęcia yin i yang do wyjaśnienia dwóch przeciwstawnych i zanikających sił materialnych w przyrodzie i wierzyli, że opozycja między yin i yang jest to samo Wzrost i upadek są nieodłączne od rzeczy, a przeciwieństwo i wzrost yin i yang są uważane za podstawowe prawa wszechświata.

Teorię Yin Yang

Zgodnie z teorią yin i yang, wszystko w naturze zawiera dwa przeciwstawne aspekty yin i yang, a przeciwne strony są ze sobą zjednoczone. Ruch przeciwieństw i jedność Yin i Yang jest podstawową przyczyną powstawania, rozwoju, zmiany i zaniku wszystkich rzeczy w naturze.

Tak jak „ Suwen . Wielka Teoria Yin i Yang Yingxiang” powiedział: „Yin i Yang, droga nieba i ziemi, zasada wszystkich rzeczy, rodzice zmiany, początek życia i śmierci.

Dlatego prawo sprzeczności i jedności ruchu yin i yang jest nieodłącznym prawem ruchu i zmiany wszystkich rzeczy w naturze, a sam świat jest wynikiem ruchu jedności przeciwieństw i qi yin i yang.

Teoria yin i yang i pięciu żywiołów jest prostą myślą dialektyczną w starożytnych Chinach. Świat jest hodowany, rozwijany i zmieniany pod wpływem yin i yang.

Wierzy również, że pięć żywiołów: drewno, ogień, ziemia, metal , a woda to podstawowy związek zmiany. Pięć elementów wzajemnie się wspiera i ogranicza, jest w ciągłym ruchu i zmianach.

Teoria ta wywarła głęboki wpływ na późniejszą starożytną filozofię, na przykład starożytna astronomia, meteorologia, chemia , arytmetyka, muzyka i medycyna zostały opracowane przy pomocy teorii Yin i Yang oraz Pięciu Elementów.

W oparciu o wieloletnią praktykę medyczną starożytni chińscy naukowcy medyczni szeroko wykorzystywali teorię Yin i Yang oraz Pięciu Elementów w dziedzinie medycyny, aby wyjaśnić pochodzenie ludzkiego życia, zjawiska fizjologiczne i zmiany patologiczne oraz kierować klinikami.

Diagnostyka i profilaktyka Stała się ważną częścią teorii medycyny chińskiej, a jej komponenty mają głęboki wpływ na kształtowanie się i rozwój systemu teoretycznego medycyny chińskiej.

Yin i yang mogą nie tylko reprezentować wzajemnie przeciwstawne rzeczy, ale także mogą być użyte do analizy dwóch wzajemnie przeciwstawnych aspektów, które istnieją wewnątrz rzeczy.

Ogólnie rzecz biorąc, wszystko, co energicznie się porusza, ekstrawertyczne, wznoszące się, ciepłe i jasne, należy do yang, względnie statyczne, wewnętrzne, zstępujące, zimne i ciemne należy do yin.

Jeśli chodzi o świat, pogoda to czyste światło słoneczne, błotnisty gaz Yin, dla ognia i wody wodny Haner obniża yin, ciepło i ogień to yang na zapalenie.

Wszystko można podzielić według atrybutów yin i yang, ale musi to dotyczyć pary rzeczy, które są ze sobą powiązane, lub dwóch aspektów rzeczy, aby podział ten miał praktyczne znaczenie.

Jeśli dwie analizowane rzeczy nie są ze sobą powiązane lub nie są dwoma przeciwstawnymi aspektami jedności, yin i yang nie mogą być użyte do rozróżnienia ich względnych atrybutów i wzajemnych relacji.

Atrybuty rzeczy yin i yang nie są absolutne, lecz względne. Z jednej strony ta teoria względności przejawia się w tym, że w pewnych warunkach yin i yang można przekształcić w siebie nawzajem, to znaczy yin można przekształcić w yang, a yang również w yin. Z drugiej strony znajduje odzwierciedlenie w nieskończonej rozdzielności rzeczy.

Podstawowa treść teorii yin i yang

Podstawowa treść teorii yin i yang obejmuje pięć aspektów: integrację yin i yang, przeciwieństwo yin i yang, wzajemny korzeń yin i yang, przypływ i odpływ yin i yang oraz transformację yin i yang.

Yin i yang przecinają się ze współczuciem „Sympatia” oznacza wzajemną indukcję, która odnosi się do procesu wzajemnej indukcji i interakcji pomiędzy yin i yang w ruchu.

Starożytni chińscy filozofowie wierzyli, że: (Yin i Yang) „Dwa qi współczują, przekształcają wszystko” (Dynastia Song Zhou Dunyi „Tai Chi Tu Shu”).

Metaplazja wszystkich rzeczy wywodzi się z interakcji między yin i yang. Ta myśl filozoficzna wywodzi się od uczonych przed Qin. Na przykład „Xunzi. Księga obrzędów” mówi: „Niebo i ziemia są w harmonii i wszystkie rzeczy się rodzą, i yin i yang zmieniają się. Jest to metamorfoza wszystkich rzeczy.”

Wskazuje, że sympatia Yin i Yang jest zmianą i podstawowym warunkiem metamorfizmu wszystkich rzeczy oraz „kombinacji”, „połączenia”, „indukcji” i tak na wszystkie mają znaczenie interakcji i wzajemnego wpływu.

Dlatego można powiedzieć, że interakcja między niebem a ziemią yin i yang jest początkiem stworzenia i zmiany wszystkich rzeczy. We wszechświecie i naturze obowiązuje również prawo tworzenia rzeczy.

Yang qi nieba opada, yin qi ziemi wznosi się, yin i yang oddziałują na siebie, przekształcając się we wszystkie rzeczy i tworząc deszcz i mgłę, grzmoty i błyskawice, deszcz, słońce, powietrze i kto oddziałuje z siebie nawzajem i ciało życia może zostać wyprodukowane.

Pod wpływem pożywienia ze słońca i deszczu, organizmy mogą się rozwijać i rosnąć. W ludziach mężczyźni i kobiety są opanowani, rodzą się nowe jednostki życia, są przekazywane z pokolenia na pokolenie i ludzie mogą się rozmnażać.

Dlatego, jeśli nie będzie współczulnego ruchu yin i yang, nie będzie natury i życia. Można zauważyć, że sympatia yin i yang jest podstawowym warunkiem wytwarzania czynności życiowych .

Yin i yang odnoszą się bezpośrednio do wszystkich rzeczy lub zjawisk na świecie.Istnieją dwa przeciwstawne aspekty yin i yang, takie jak wyższy i niższy, niebo i ziemia, ruch i bezruch, wznoszenie się i opadanie itp.

Górny to yang, niższy to yin, niebo to yang, ziemia to yin, ruch to yang, spokój to yin, wznoszenie to yang, a upadek to yin. Przeciwstawne yin i yang są współzależne i żadna ze stron nie może istnieć sama bez oddzielenia się od drugiej.

Tak jak na górze jest yang, a na dole yin i nie ma schodzenia bez góry, ciepło to yang, zimno to yin, a bez zimna nie ma ciepła. Można więc powiedzieć, że yang zależy od yin, a yin od yang, a każda ze stron uważa istnienie strony przeciwnej za warunek własnego istnienia. To jest wspólny korzeń yin i yang.

Przeciwstawne ograniczenia i wzajemne wykorzystanie pomiędzy Yin i Yang nie są statyczne, ale zawsze podlegają procesowi przypływów i odpływów, a Yin i Yang osiągają dynamiczną równowagę w tym przypływie i odpływie.

Ten rodzaj wzlotów i upadków jest absolutny, a równowaga dynamiczna względna. Na przykład w ciągu dnia yang , funkcje fizjologiczne są również pobudzone głównie, yin i noc, funkcje fizjologiczne organizmu odpowiadające głównie hamującemu.

Od północy do południa yang qi stopniowo wzrasta, a fizjologiczna funkcja ludzkiego ciała stopniowo zmienia się od zahamowania do podniecenia, to znaczy yin zanika, a yang rośnie, a od południa do północy yang qi stopniowo zanika i fizjologiczna funkcja ludzkiego ciała stopniowo zmienia się od podniecenia do zahamowania, Yang znika, a yin rośnie.

W pewnych warunkach yin i yang mogą zostać przekształcone w siebie nawzajem.

Na przykład niektóre ostre choroby przebiegające z gorączką, ze względu na niezwykle silną toksyczność cieplną , pochłaniają dużo sił witalnych organizmu.W przypadku utrzymującej się wysokiej gorączki objawy takie jak nagły spadek temperatury ciała , zimne kończyny, osłabienie tętna , są przekształceni z syndromu Yang, do wykonania syndromu Yin.

Można powiedzieć, że wzrost i upadek yin i yang jest procesem ilościowej zmiany, podczas gdy transformacja yin i yang jest procesem zmiany jakościowej. Przypływ i odpływ yin i yang jest warunkiem wstępnym transformacji yin i yang, a transformacja yin i yang jest wynikiem przypływu i odpływu yin i yang.

Zastosowanie teorii Yin-Yang w tradycyjnej medycynie chińskiej

W systemie teoretycznym medycyny chińskiej doktryna yin i yang jest ucieleśniona wszędzie. Teoria yin i yang służy do wyjaśniania struktury tkanek, funkcji fizjologicznych i zmian patologicznych w ludzkim ciele oraz jest wykorzystywana do prowadzenia diagnozy i leczenia chorób.

 Struktura organizacyjna ludzi

Teoria yin i yang zakłada, że ​​ludzkie ciało jest organiczną całością, a wnętrze jest pełne relacji yin i yang. Jeśli chodzi o części ciała, górna część to yang, a dolna część to yin; powierzchnia ciała to yang, a ciało to yin; plecy to yang, a brzuch to yin; kończyny zewnętrzne to yang, a kończyny wewnętrzne to yin.

Według organów, pięć narządów wewnętrznych (serce, wątroba, śledziona, płuca, nerki) należy do yin, ponieważ ich funkcja jest głównie statyczna, sześć organów fu (pęcherzyk żółciowy, żołądek, jelito cienkie, jelito grube, pęcherz, potrójny energizer ) należą do yang, ze względu na jego funkcję poruszania się głównie.

Pięć narządów wewnętrznych można podzielić na yang (serce, płuca) i yin (wątroba, śledziona, nerki) w zależności od ich umiejscowienia.Każde wnętrzności może zaklasyfikować swoją funkcję jako yang i substancję jako yin.

Ponadto południków może być podzielony na południki Yang , Yin południki i tak dalej.

Podsumuj funkcje fizjologiczne człowieka
Tradycyjna medycyna chińska uważa, że ​​normalne czynności życiowe ludzkiego ciała są wynikiem harmonijnej relacji między yin i yang, utrzymywanej w jedności przeciwieństw.

Materialną podstawą ludzkiego ciała jest yin, a czynnością funkcji fizjologicznej jest yang, które są współzależne. Czynności fizjologiczne opierają się na substancjach, a wyniki czynności fizjologicznych nadal promują metabolizm substancji. Jeśli yin i yang ludzkiego ciała nie mogą być współzależne i służyć sobie nawzajem, ludzkie życie ustanie.

 Zmiany patologiczne u ludzi

Teoria yin i yang jest również wykorzystywana w tradycyjnej medycynie chińskiej do wyjaśniania patologicznych zmian zachodzących w ludzkim ciele.Uważa się, że występowanie chorób jest spowodowane brakiem równowagi yin i yang w ludzkim ciele. Istnieje wiele przejawów nierównowagi yin i yang, które można podsumować jako pomyślny i częściowy upadek  oraz zaangażowanie drugiej strony.

Można je zbiorczo określić jako „ rozbieżność yin i yang ”. W wielu przypadkach proces występowania i rozwoju choroby jest walką dobra ze złem, a każdy z nich ma swoje zwycięstwo i porażkę. Proces ten można ogólnie wytłumaczyć częściowym zwycięstwem yin i yang, częściowym zanikiem yin i yang, wzajemną utratą yin i yang oraz transformacją yin i yang.

Częściowe zwycięstwo Yin-yang obejmuje częściowe zwycięstwo Yin i częściowe zwycięstwo Yang. Odnosi się do patologicznych zmian yin lub yang, które są wyższe niż normalny poziom, spowodowanych działaniem złego qi (lub jego własnej funkcjonalnej i patologicznej nadpobudliwości). ” mówi: “Yin pokonuje chorobę yang, yang pokonuje chorobę yin. Yang pokonuje ciepło, a yin pokonuje zimno.”

Częściowy spadek Yin-yang obejmuje częściową niewydolność Yin ( niedobór Yin ) i częściową niewydolność Yang ( niedobór Yang ), która odnosi się do zmian patologicznych, w których yin lub yang są niższe niż normalnie.

„Teoria Su Wen” Tiaojing wskazuje: „Niedobór Yang prowadzi do zewnętrznego zimna, a niedobór yin do wewnętrznego ciepła”. Z powodu niedoboru yang nie można ograniczyć yin i zimna, mogą pojawić się oznaki niedoboru i zimna, tj. yang zanika, a yin rośnie, „Yang jest słabe i zimne”; niedobór yin, niezdolny do ograniczenia yang, może mieć oznaki niedobór i ciepło, to znaczy yin eliminuje yang i rośnie, „niedobór yin Jest gorąco”.

Wzajemne uszkodzenie Yin-yang odnosi się do prawego qi w ciele, zwłaszcza patologicznego związku między yin i yang, w tym uszkodzenia yin i uszkodzenia yang oraz uszkodzenia yang i yin. Wzajemna utrata Yin i Yang odzwierciedla związek między Yin i Yang. Ostatecznym przejawem wzajemnej utraty yin i yang jest „uszkodzenie zarówno yin, jak i yang” oraz „niedobór zarówno yin, jak i yang”.

Transformacja yin-yang odnosi się do patologicznych zjawisk przejawiających się brakiem równowagi, które w określonych warunkach mogą się przemieniać w siebie nawzajem. a „ciężkie yin musi być yang”. „Podwójne yang musi być yin” ma wyjaśnić ten rodzaj patologii.

Diagnostyka i leczenie chorób

Ponieważ medycyna chińska uważa, że ​​przyczyną rozwoju choroby jest nierównowaga Yin i Yang , każdą chorobę, bez względu na jej skomplikowany i zmienny stan, można zdiagnozować za pomocą teorii.

W diagnozowaniu chorób w medycynie chińskiej najpierw należy rozróżnić yin i yang, yin i yang można wykorzystać do podsumowania typów syndromów, a yin i yang można wykorzystać do analizy czterech diagnoz.

Przykład: jeśli kolor jest jasny, to yang, a ciemny to yin; o ile dźwięk jest słyszalny i zdiagnozowany, to jest to yang; jeśli głos jest niski, to jest to yin; jeśli puls płynie, liczy lub duże, to yang, a yin, jeśli jest ciężkie, spóźnione i małe. Z punktu widzenia typów syndromów lokalizacja choroby to yang na powierzchni, yang dla zespołu pozytywnego, a yang dla zespołu ciepła, podczas gdy lokalizacja choroby to yin we wnętrzu, zespół niedoboru to yin, a zespół zimna to yin. Decydując o zasadach leczenia i medycynie klinicznej, medycyna chińska posługuje się również teorią Yin i Yang jako wskazówką.

Przykład: w przypadku syndromu nadmiernego ciepła spowodowanego nadmiernym yang, należy zastosować lekarstwo na zimno i chłód, aby usunąć ciepło oparte na zasadzie ciepła i zimna; w przypadku syndromu zimna spowodowanego przez yin, należy zastosować lek rozgrzewający oparty na zasadzie zimno i ciepło zimno.

Kolejna sytuacja syndromu niedoboru ciepła spowodowanego niedoborem yin należy stosować odżywcze leki yin, aby uzupełnić niedobór, w przypadku zespołu niedoboru ciepła spowodowanego niedoborem yang należy stosować rozgrzewające lek yang, aby uzupełnić yang. W przypadku niedoboru yin i yang należy uzupełnić yin i yang.

Teoria yin i yang może być również wykorzystana do podsumowania natury i smaku tradycyjnej medycyny chińskiej oraz do pokierowania jej zastosowaniem klinicznym.

Ogólnie rzecz biorąc, leki na przeziębienie i przeziębienie należą do yin, ciepłe i gorące należą do yang; te o kwaśnym, gorzkim i słonym smaku należą do yin. Natomiast  te o ostrym, słodkim i słabym smaku należą do yang; te o cierpkim i sedymentacyjnym smaku efekty należą do yin, podczas gdy te z rozbieżnością Osoba, która wznosi się i unosi, to yang.

W medycynie klinicznej zasada leczenia powinna być określona zgodnie z właściwościami choroby yin i yang, a następnie lek powinien być ustalany zgodnie z właściwościami leku yin i yang.

Polecamy artykułyOrmus , energia  kundalinii