Mistycyzm – Bezpośredni związek Duszy Ludzkiej z Boskością
Zaktualizowano artykuł 11 grudnia 2022
Co to jest Mistycyzm
Mistycyzm to „konstelacja charakterystycznych praktyk, dyskursów, tekstów, instytucji, tradycji i doświadczeń ukierunkowanych na przemianę człowieka. Różnie definiowanych w różnych tradycjach”.
Termin „mistycyzm” ma zachodnie korzenie i ma różne historycznie określone znaczenia. Pochodzi od greckiego μυω, oznaczającego „ukrywać się”. Odnosiło się do wymiarów biblijnych, liturgicznych i duchowych lub kontemplacyjnych we wczesnym i średniowiecznym chrześcijaństwie. Było kojarzone z „niezwykłymi doświadczeniami i stanami umysłu” we wczesnym okresie nowożytnym.
Mistycyzm, zgodnie ze swoją etymologią, implikuje związek z tajemnicą. W filozofii mistycyzm jest religijną tendencją i pragnieniem duszy ludzkiej do intymnego zjednoczenia z Boskością lub systemem wynikającym z takiej tendencji i pragnienia.
System filozoficzny
Jako system filozoficzny mistycyzm uważa bezpośrednie zjednoczenie duszy ludzkiej z Boskością. Poprzez kontemplację i miłość za cel filozofii i stara się określić procesy i środki do osiągnięcia tego celu.
Ta kontemplacja, według mistycyzmu, nie opiera się na jedynie analogicznej wiedzy o Nieskończoności. Natomiast bezpośrednia intuicja Nieskończoności.
W zależności od jego tendencji może być spekulatywny lub praktyczny. Ponieważ ogranicza się do zwykłej wiedzy lub śledzi obowiązki działania i życia; kontemplacyjny lub afektywny. W zależności od tego, co podkreśla część inteligencji lub część woli; ortodoksyjni lub heterodoksyjni. W zależności od tego, czy zgadzasz się z nauką katolicką, czy też się jej sprzeciwiasz. Przedstawimy krótki zarys historyczny mistycyzmu i jego wpływu na filozofię oraz przedstawimy jego krytykę.
Historia i Teoria praktyka ekstaz religijnych
Tradycyjnie pojmowany jako duchowe poszukiwanie zjednoczenia z Absolutem, Nieskończonością lub Bogiem. Postrzeganie jego zasadniczej jedności, mistycyzm jest obecnie rozumiany jako obejmujący wiele innych odmian ekstatycznych doświadczeń i percepcji. W tym nicości lub zniknięcia duszy.
Wiele tradycji religijnych i mistycznych postrzega doświadczenia religijne (zwłaszcza wiedzę, która im towarzyszy) jako objawienia spowodowane działaniem boskim. Nie zwykłymi procesami naturalnymi. Uważa się je za prawdziwe spotkania z Bogiem lub bogami lub prawdziwy kontakt z rzeczywistościami wyższego rzędu, których ludzie normalnie nie są świadomi. Jednak pojęcie „doświadczenia religijnego” lub „doświadczenia mistycznego” jako postrzegania prawdy religijnej jest rozwinięciem współczesnym.
Mistycyzm w czasach nowożytnych
W czasach nowożytnych „mistycyzm” zyskał ograniczoną definicję. Szerokie zastosowanie, to znaczy cel „zjednoczenia z Absolutem, Nieskończonością lub Bogiem”. Ta ograniczona definicja została zastosowana, aby objąć ogólnoświatowy zakres tradycji i praktyk religijnych.
Od lat sześćdziesiątych XX wieku toczy się naukowa debata w badaniach naukowych nad „doświadczeniami mistycznymi” między podejściem odwiecznym a konstruktywistycznym.
Według Evelyn Underhill mistycyzm to „nauka lub sztuka życia duchowego”. Jest wyrazem wrodzonej tendencji ducha ludzkiego do całkowitej harmonii z porządkiem transcendentalnym. Bez względu na formułę teologiczną, według której ten porządek jest rozumiany.
Parson podkreśla znaczenie rozróżnienia między doświadczeniem epizodycznym a mistycyzmem jako procesem, który, choć z pewnością przerywany momentami wizjonerskich, jednoczących i przemieniających spotkań. Jest ostatecznie nierozerwalnie związany z jego cielesnym związkiem z totalną matrycą religijną: liturgią, pismem świętym, kultem, cnotami. , teologia, rytuały, praktyki i sztuka.
Mistycyzm Według Gellmanna
Mistycyzm Według Gellmanna, mistycy, teistyczni lub nie, zazwyczaj postrzegają swoje doświadczenie mistyczne jako część większego przedsięwzięcia mającego na celu przemianę człowieka. (patrz na przykład Teresa z Avila, Życie, rozdział 19). Nie jako koniec swojego życia. Tak więc, ogólnie rzecz biorąc, „mistycyzm” byłby najlepiej pomyślany jako konstelacja charakterystycznych praktyk, dyskursów, tekstów, instytucji, tradycji i doświadczeń. Mających na celu ludzką przemianę, różnie definiowanych w różnych tradycjach.
McGinn argumentuje, że „obecność” jest dokładniejsza niż „zjednoczenie”, ponieważ nie wszyscy mistycy mówili o jedności z Bogiem. Wiele wizji i cudów niekoniecznie było związanych ze zjednoczeniem. Twierdzi również, że powinniśmy mówić raczej o „świadomości” obecności Boga niż o „doświadczaniu”. Ponieważ działalność mistyczna nie polega po prostu na odczuwaniu Boga jako obiektu zewnętrznego. Szerzej na nowych sposobach poznania i miłości opartej na stany świadomości, w których Bóg jest obecny w naszych aktach wewnętrznych.
Z tą ideą „obecności” zamiast „doświadczenia” związana jest przemiana, która zachodzi poprzez działalność mistyczną:
To dlatego jedynym znanym chrześcijaństwu sprawdzianem autentyczności mistyka i jego przesłania była osobista przemiana, zarówno ze strony mistyka, jak i szczególnie ze strony tych, na których mistyk wpłynął.
Indukcja doznań mistycznych
Indukcja doznań mistycznych
Medytacja, Mantry i Jantry, Modlitwy, Muzyka, Taniec, takie jak: wiry sufickie, Joga, na którą składają się pozycje (asany), kontrolowany oddech (pranajama) i inne praktyki.
Ekstremalny ból, taki jak: Umartwienie ciała.
Głęboka aktywność seksualna, stosowanie enteogenów, takich jak: Eliksiry alchemiczne, ayahuasca (dimetylotryptamina). Salvia Divinorum (Salvinorin A), Peyote (Meskalina), Psilocybe cubensis (Psilocybina), Amanita muscaria (Muscimol), konopie indyjskie (THC i inne związki).
Zaburzenia psychiczne lub neurofizjologiczne jakie mogą wystąpić: duża depresja, choroba afektywna dwubiegunowa, schizofrenia lub inne stany manifestujące objawy ze spektrum psychotycznego.
Doświadczenie bliskie śmierci.
Uważamy że najbardziej bezpieczną ścieżką to eliksiry alchemiczne. To naturalna droga i bezpieczna.