Spis Treści
Zaktualizowano artykuł 9 grudnia 2025
ORMUS to określenie stosowane wobec specyficznych minerałów w tzw. stanie m, które według części autorów mogą posiadać nietypowe właściwości fizyczne i chemiczne. Koncepcja ta wywodzi się z połączenia alchemii, alternatywnych modeli fizyki oraz obserwacji entuzjastów – i nie jest jednoznacznie potwierdzona w głównym nurcie nauki. Szczegółowe omówienie podstaw znajdziesz w naszym przewodniku: Ormus – czym jest ORMUS? Kompendium wprowadzające.
Różnorodność nazewnictwa jednego materiału – dlaczego?
W różnych źródłach ORMUS występuje pod wieloma nazwami – m.in. ORME, pierwiastki w stanie M, monoatomowe złoto, białe złoto czy biały proszek złota. Różnorodność tę można wytłumaczyć kilkoma czynnikami:
- różne tradycje kulturowe i alchemiczne – każda operowała własnym językiem symboli i metafor,
- niezależne próby interpretacji – badacze i entuzjaści starali się opisywać podobne zjawiska odmiennym słownictwem,
- brak jednej, uzgodnionej definicji naukowej – co sprzyja powstawaniu wielu terminów na ten sam (lub podobny) koncept.
Jednym z badaczy, którzy spopularyzowali termin ORME (Orbitally Rearranged Monoatomic Elements), był David Hudson. Nazwa „Ormus” upowszechniła się głównie dzięki literaturze alchemicznej, publikacjom w internecie oraz społeczności badaczy zajmujących się tzw. nauką alternatywną.
Czy Ormus jest Kamieniem Filozoficznym?
W części przekazów ezoterycznych i alchemicznych pojawia się sugestia, że ORMUS mógłby mieć cechy zbliżone do Kamienia Filozoficznego – legendarnej substancji obecnej w tekstach alchemicznych, symbolizującej przemianę, doskonałość i duchową transmutację.
Warto jednak wyraźnie podkreślić, że:
- takie zestawienie ma charakter symboliczno-kulturowy,
- nie istnieją naukowe dowody łączące ORMUS z klasycznymi opisami Kamienia Filozoficznego,
- większość tego typu stwierdzeń należy traktować jako interpretacje metaforyczne, a nie fakty eksperymentalne.
Dlatego odpowiedź na pytanie „czy ORMUS jest Kamieniem Filozoficznym?” brzmi: z perspektywy historyczno-symbolicznej – bywa tak interpretowany; z perspektywy naukowej – nie dysponujemy żadnymi dowodami, które by to potwierdzały.
Czy dodanie Ormusa do gleby wpływa na jakość uprawianych warzyw?
W relacjach entuzjastów ORMUS można znaleźć opisy eksperymentów, w których dodanie określonych frakcji mineralnych do gleby miało rzekomo:
- zwiększać wigor i tempo wzrostu roślin,
- poprawiać strukturę gleby i jej „energetykę”,
- wpływać na wielkość i wygląd plonów.
Jednocześnie w literaturze naukowej brakuje recenzowanych badań, które jednoznacznie potwierdzałyby takie efekty dla konkretnych preparatów Ormus. Dostępne opisy mają zwykle charakter:
- anegdotyczny (doświadczenia pojedynczych osób),
- raportów wewnętrznych i notatek z eksperymentów,
- opracowań popularnych, niespełniających rygorów badań akademickich.
Jeśli interesuje Cię ta tematyka w szerszym ujęciu, możesz zapoznać się z artykułem Stosowanie ORMUS w uprawie roślin, gdzie omawiamy te doniesienia w sposób opisowy i ostrożny.
Celem informacji na temat ORMUS w rolnictwie jest wyłącznie przedstawienie istniejących relacji i hipotez. Ze względu na brak solidnych danych eksperymentalnych należy zachować rozwagę, a wszelkie próby traktować jako eksperymenty badawcze, a nie sprawdzony standard agrotechniczny.
Jaką metodę ekstrakcji Ormus polecasz dla początkujących?
W środowisku zajmującym się ORMUS pojawia się wiele opisów metod jego pozyskiwania – od bardziej złożonych procedur chemicznych po proste eksperymenty warsztatowe. W ujęciu ogólnym można wyróżnić m.in.:
- metody „na mokro” – oparte na roztworach wodnych i odpowiednio dobranym pH,
- metody „na sucho” – związane z obróbką termiczną minerałów lub soli,
- podejścia hybrydowe – łączące etap roztworów z późniejszą obróbką termiczną.
Dla osób początkujących najczęściej wskazuje się prostsze warianty metod na mokro, ze względu na:
- niższy próg wejścia sprzętowego,
- większą kontrolę nad kolejnymi etapami,
- możliwość prowadzenia eksperymentów w małej skali.
Warto jednak podkreślić, że:
- nie ma jednej „oficjalnej” metody ekstrakcji ORMUS,
- w opisach internetowych często pomijane są ważne szczegóły dotyczące bezpieczeństwa chemicznego,
- niniejszy artykuł nie stanowi instrukcji technologicznej – ma charakter informacyjny i nie zachęca do samodzielnej produkcji czy spożycia jakichkolwiek preparatów.
Czy istnieje ryzyko przesadzenia z ilością minerałów Ormus dodawanych do gleby?
Tak, z punktu widzenia ogólnych zasad chemii gleby i nawożenia zawsze istnieje ryzyko nadmiernego wzbogacenia podłoża. Dotyczy to nie tylko Ormus, ale także klasycznych nawozów mineralnych i organicznych.
W odniesieniu do ORMUS można wskazać kilka potencjalnych problemów:
- zmiana równowagi jonowej w glebie – zbyt duża ilość określonych jonów może utrudniać roślinom pobieranie innych składników,
- stres osmotyczny – nadmierne zasolenie podłoża może hamować wzrost roślin,
- nieprzewidywalność efektów – w przypadku frakcji o nie do końca poznanym składzie trudno prognozować długoterminowe skutki dla ekosystemu glebowego.
W naturze zasada „więcej znaczy lepiej” niemal nigdy się nie sprawdza. Jeżeli ktoś prowadzi eksperymenty z użyciem Ormus w glebie, rozsądne jest:
- stosowanie bardzo małych dawek testowych,
- porównywanie roślin kontrolnych i eksperymentalnych,
- dokładne dokumentowanie obserwacji, zamiast zakładania z góry określonych efektów.
Rośliny i artykuły spożywcze bogate w naturalny Ormus
W części źródeł alternatywnych pojawia się lista roślin i produktów, które rzekomo miałyby zawierać naturalne frakcje typu ORMUS. Należy bardzo wyraźnie zaznaczyć, że:
- nie zostało to potwierdzone w recenzowanych badaniach naukowych,
- brakuje spójnych, opublikowanych analiz laboratoryjnych, które jednoznacznie wykazywałyby obecność „stanu M” w tych surowcach,
- lista ma charakter informacyjny i odzwierciedla głównie przekazy z literatury alternatywnej.
Do najczęściej wymienianych należą m.in.:
- migdały
- aloes
- jądra moreli (wewnętrzna część pestki)
- jęczmień
- pyłek pszczeli (dziki, zwłaszcza z regionów wulkanicznych)
- krwawy korzeń
- niebiesko-zielone algi (np. z jeziora Klamath w Oregonie)
- marchew (w zależności od zawartości ORMUS w glebie według relacji alternatywnych)
- chamae róża
- ziarna kakaowca
- woda kokosowa (dzika)
- winogrona odmiany Concord
- kukurydza
- olej lniany
- czosnek
- jagody goji (w kontekście polisacharydów)
- trawy i zboża (szczególnie uprawiane z dodatkiem rozcieńczonej wody oceanicznej lub naturalnych nawozów)
- miód (dziki, zwłaszcza z regionów wulkanicznych)
- kora modrzewia
- grzyby lecznicze (Reishi, Cordyceps, Coriolus, Fomes fomentarius, Shiitake, Maitake i inne)
- musztarda
- owoc noni
- opuncja
- pierzga
- mleczko pszczele
- szczaw
- śliska kora wiązu
- dziurawiec zwyczajny
- trzcina cukrowa
- laski wanilii
- rukiew wodna
- pszenica
- kora sosny białej
Lista ta pokazuje raczej kierunek zainteresowań – skupienie na roślinach bogatych w minerały, związki siarkowe, polifenole czy polisacharydy – niż realnie udokumentowaną zawartość „pierwiastków w stanie M”. W tym kontekście warto traktować ją jako materiał do dalszych poszukiwań naukowych, a nie gotowe rozstrzygnięcie.
Przypisy
- „The Alchemy of Alchemy” – Dennis William Hauck
ISBN: 978-1585424474
Streszczenie: Książka eksploruje różnorodne aspekty alchemii, w tym koncepcję monoatomowych pierwiastków takich jak ORMUS, ich symbolikę oraz potencjalne interpretacje. - „Secrets of the Soil: New Solutions for Restoring Our Planet” – Peter Tompkins, Christopher Bird
ISBN: 978-0915818189
Streszczenie: Autorzy omawiają alternatywne podejścia do rolnictwa i gleby, w tym relacje dotyczące stosowania różnych substancji, co koresponduje z pytaniami o wykorzystanie ORMUS w uprawach. - „The Physics of Miracles: Tapping into the Field of Consciousness Potential” – Richard Bartlett
ISBN: 978-1582702476
Streszczenie: Publikacja analizuje zjawiska na styku fizyki, świadomości i uzdrawiania, przywołując m.in. idee dotyczące subtelnych pól oraz nietypowych stanów materii. - „Monatomic Andara Crystals: Sacred Light Tools of the New Consciousness” – Sondra Ray, Mark Ambrose
ISBN: 978-1976093874
Streszczenie: Książka bada symbolikę i narracje związane z monoatomowymi kryształami oraz ich rolę w praktykach duchowych – wątek ten bywa zestawiany z koncepcją ORMUS.
