Spagyria

Zaktualizowano artykuł 6 kwietnia 2023

Spagyria i rośliny w XXI wieku alchemia roślinna

Alchemia roślinna, a dokładniej Spagyria zdefiniowana przez Paracelsusa w XVI wieku. bardzo się rozwinęła. Początkowo był to zestaw dziedzin wiedzy (alchemia, filozofia, astrologia i cnota). Przeznaczony do szkolenia lekarzy-alchemików („Kamienia filozoficznego. Nie używa się do przemiany ołowiu w złoto, ale do sporządzania lekarstw na choroby” Paracelsus).

Świat alchemiczny po Paracelsus

Po Paracelsusie spagiryka stała się zbiorem technik przygotowywania roślin do sporządzania lekarstw. Opartych na mniej lub bardziej paracelsowskiej filozofii alchemicznej, a dziś często bardzo zbliżonej do ziołolecznictwa.

alchemia-roslinna-lecznicza

W XX wieku spagirysta często opiera się na ekstrakcji aktywnych składników rośliny. Rośliny której moc zależy od mieszanki jej właściwości fitoterapeutycznych i jej planetarnej atrybucji. Atrybucji która wywodzi się z formy astrologii rozwiniętej przez naukę hermetyczną. W tym czasie znajomość alchemii ograniczała się do posługiwania się kilkoma technikami. Technikami np. (fermentacja, destylacja i kalcynacja) oraz kilkoma abstrakcyjnymi symbolami. Wiedza o zielarstwie również w ostatnim stuleciu została zredukowana do kilku przestarzałych wspomnień.

Alchemia roślinna XXI wieku

XXI wiek. był świadkiem wspaniałego odrodzenia ziołolecznictwa i medycyny naturalnej (fito, naturopatii itp.). Także prawdziwego renesansu alchemii z ponownym odkryciem jej głębokich filozoficznych zasad. Przykład po publikacjach Stéphane’a Barilleta. Co więcej, systematyczne publikowanie prac Paracelsusa. W języku francuskim (zwłaszcza Beya) pozwala lepiej zrozumieć ojca spagyrii i pomaga wyrwać się z utartych schematów. Schematów które tworzyły jej bardzo uproszczony obraz w XX wieku.
To normalne, że dziś można spodziewać się renesansu spagyrii, który dopiero zaczyna świtać.

Wraz z tymi nowymi postępami w tych trzech dziedzinach (alchemia, zielarstwo, bibliografia Paracelsusa). Czym będzie spagiryka XXI wieku. ?

Nikt w to nie wątpi, Paracelsus jest autorem złożonym, a najwspanialszym z jego paradoksów jest to, że był w stanie nadać rozmach i ramy nowej medycynie. To że położył podwaliny pod filozofię, że podał przykłady zastosowań swoich system myślenia. Także, że wydaje się, że nie zawsze za nimi podążał. Paracelsus to postać złożona. Ma dwóch panów, ewangelię i naturę! Co może być bardziej przeciwnego niż doktryna oparta na wierze w życie ostateczne (ewangelia) i pole eksperymentów, które nie cierpią z powodu żadnej teorii, ale opierają się wyłącznie na obserwacji i eksperymentach (natura).

Chrześcijaństwo Paracelsus

spagyria-roslinna

I znowu, w odniesieniu do ewangelicznego chrześcijaństwa Paracelsusa, należy zwrócić uwagę na to zdumiewające zalecenie. Traktat o sztuce wróżbiarstwa , w La grande philosophie, Beya 2021). „Człowiek powinien troszczyć się tylko o teraźniejszość …”. Dbając o swoją duszę, tak, licząc na zaświaty, nie ma więcej pytań! Chrześcijaństwo Paracelsusa jest zabarwione filozofią buddyjską lub taoistyczną.
Z tych silnych idei, z własnych paradoksów i z jego potężnej Cnoty. Paracelsus dostarczył impulsu. Impulsu który pomoże jego wyznawcom stworzyć coś, co stanie się, w takiej czy innej formie, spagirykami. „Tu są mocne idee, tu jest moje życie, bierz i twórz własne zgodnie ze swoją naturą” zdaje się mówić nam Paracelsus.

To jest powód, dla którego nie jest łatwiej zdefiniować, czym jest spagiryka, niż czym jest muzyka lub piękno. Każdy ma swoją własną naturę, każdy swoją własną spagirykę.

Ewolucja alchemia roślinna

dzialanie-roslin-w-alchemiPytanie w tym artykule powstaje przede wszystkim o związek między spuścizną Paracelsusa a obecną ewolucją medycyny naturalnej. Pewne jest, że wiedza medyczna naszych współczesnych naturopatów, zielarzy itd. jest mistrzowska. Fizjologia, biochemia, techniki analityczne itd., a spagirysta nie może ignorować tej ewolucji wiedzy.

Czy spagyria pozostanie gałęzią ziołolecznictwa, jak często słyszeliśmy w XX wieku. ?

Spagiryka i dziedzictwo Paracelsusa są niezwykle bogate w teorie i praktyki. Praktyki które mają swoją rolę we wzajemnym postrzeganiu alchemii i ziołolecznictwa. Alchemik i jego uniwersalna medycyna oraz zielarz ze swoją obfitą materia medica jest jak górska łąka latem, mogą zyskać na spotkaniu i wymianie swoich „sztuczek”. Prawdziwe spotkanie będzie w wiedzy, jaką jedno będzie miało o drugim.

Czy spagiryka pozostanie drugorzędną gałęzią alchemii

moc-roslin-w-alchemi

Czy spagiryka pozostanie drugorzędną gałęzią alchemii (ponownie, jak często słyszeliśmy w XX wieku)?

Spagiryka nigdy nie była drugorzędną gałęzią alchemii, ponieważ sztuka leczenia chorych nigdy nie była drugorzędna w stosunku do długo oczekiwanego boskiego wyboru pewnych marzycieli. Związek między zdrowiem a duchowością jest moim zdaniem głównym kluczem do zrozumienia duchowości.


Czy wiesz, że wielkie eliksiry to zawsze adaptogeny? Eliksiry i kamienie alchemiczne działają na gruczoły, a ich harmonizacja pozwala na regulację produkcji hormonów, które następnie mogą pełnić rolę regulatora organizmu.
Czy wiesz dlaczego i jak to działa? Otóż ​​kluczem do stanów pewnych stanów mistycznych ekstaz, satori i innych samadhi jest funkcjonowanie układu nerwowego (poprzez związek między nerwem błędnym a prawidłowym funkcjonowaniem układu przywspółczulnego, z implikacjami dla narządów , w szczególności wątroba).


Czy wiecie, że zielarze doskonale to wszystko wiedzą, podczas gdy alchemików zadowalają się jeszcze niekiedy abstrakcyjnymi systemami symbolicznymi, opartymi na doktrynach weryfikowanych przez synchroniczność (Jung zdefiniował dwie formy myślenia, uzupełniające się, ale nie wymienne: myśl kauzalistyczną, opartą na chronologicznych związkach przyczynowo-skutkowych, i myślenie synchroniczne oparte na symultanicznych, irracjonalnych relacjach, z których oba tworzą budulec naszej świadomości). Może być szkoda!